Monday 9 July 2012

Sayangkan Anak Tangan-Tangankan

Itulah pesanan yang kita acapkali dengar..

Kalau dahulu masa kita kecil ataupun masih lagi remaja, kalau kena denda/rotan/sebat/cubit dan yang sewaktu dengannya, kita akan merasakan yang mak ayah kita tak sayangkan kita... tapi apabila kita dah meningkat dewasa, kefahaman tentang hal ini semakin meningkat..kenapa kita didenda? kenapa kita dirotan? kenapa semua itu berlaku...KERANA.. MAK AYAH KITA HENDAK KITA MENJADI INSAN YANG BERGUNA, INSAN YANG TAHU MENGHORMATI HAK ORG LAIN, INSAN YANG SABAR DALAM MENGHADAPI DUGAAN...
nilai-nilai murni harus dididik dari kecil




Tetapi sekiranya nilai itu tidak diterapkan dari kecil lagi,bak kata pepatah orang dedulu"melentur buluh biarlah dari rebungnyer",bila dah jadi buluh korank ingat senang ker nak lentur bagai..dah tentu dilawannyer balik.sebagai asasnyer wah! dah macam sasterawan negara plak...jgn jadi syed al-attas suda.. kita sebagai orang tua atau mak pak kepada anak kita harus memantau pergerakan anak kita yang semakin membesar!eventhough dia depan kiter pijak semut pun x mati,tapi dalam hati kita mesti kene ada prasangka ingin tahu aktiviti anak kita kat luar.Pesan-pesan la kat jiran sahabat handai sekiranyer anak ni ada wat benda @ kelakuan x elok kat luar bolehlah dikhabar-khabarnyer kt korank kan?itu sedikit sebanyak membantu..yer la asyik sibuk bekerja,hal anak begitu dan begini dipandang enteng(mudah) so anak-anak pun naik tocang la,the respect is not there!yer sayer akui yang sayer belum lagi dikurniakan rezeki untuk mempunyai zuriat,dan senang lar sayer cakap begitu dan begini,tapi banyak pengajaran yang saya nampak di depan mata saya sendiri ,sayer kutip untuk dijadikan panduan untuk mendidik anak...di masa akan datang insyallah..amin.

Buat si ibu yang mungkin rasa terkilan dengan perangai anak yang tidak mendengar kata,cuba berusaha rapatkan balik hubungan dengan anak dan mengambil berat akan perihal anak,bila dia merasa selesa dengan kita sebagai mak paknyer,xder dah benda nak rahsianyer dari kita,dah boleh jadi kawan,korank pun hati senang kan?tidaklah bersengkang mata"aiihhh...anak aku nih,pukul berapa dah ni,x balik2 lagi?"kemana pergi pun x tao kan?pernah tengok x citer "anakku sazali",di zaman moden ini jangan kata xder yer golongan li...li ni semua..den..den..den...si tanggang moden"....pun ader.okay.semuanyer dibayar cash...bila kita leka dan alpa untuk mengingatinyer.pengajaran kepada diri sendiri dan renungan kita bersama...wassalam..

No comments:

Post a Comment